Wybrane gry i zabawy cz.2

Tym razem kilka zabaw dla młodszych stażem, choć nie tylko. Doskonałe formy na zabawy urodzinowe, bale w szkołach i przedszkolach, czy choćby na Karnawałowy Bal dla Rodzin, który już z uśmiechem wychyla się z kalendarza.

PODAJ DALEJ
Liczba osób: dowolna
Uczestnicy dzielą się na 3 grupy. Pierwsza dostaje słowo/hasło, które musi przekazać/wykrzyczeć drugiej grupie od której oddziela ją trzecia grupa - zagłuszająca.


TABU
Liczba osób: dowolna
Doskonała zabawa jako forma podziału na grupy. Prowadzący przyczepia do pleców uczestników kartki, na których widnieją różne przedmioty - warzywa, owoce, zamki, księżniczki, smoki, rycerze, itp.  (dla starszych - słynne postaci/aktorzy/dzieła sztuki/etc.). Zadaniem uczestników jest dowiedzieć się co mają na plecach, mogą zadawać pytania, przy czym inni opisując ten przedmiot nie mogą użyć jego nazwy. Kto odgadnie swój przedmiot - przypina sobie obrazek z przodu.

POSĄGI
Liczba osób: dowolna
Uczestnicy łączą się w pary. Jedna osoba z pary jest gliną, druga rzeźbiarzem.  Rzeźbiarz formuje glinę zmieniając pozycję jej ręki, nogi, itp.  Wariant dynamiczny - co chwilę na hasło prowadzącego rzeźbiarze idą do innego posagu, oglądają go i starają się dodać własne poprawki. Po pewnym czasie - zmiana ról. W tle piosenka "Nieidealna" Arki Noego, na ekranie prezentacji obrazy znanych rzeźb, umorusanych dzieci bawiących się w glinie, Da Vinci - stworzenie Adama,

KRĄŻĄCY PRZEDMIOT
Liczba osób: dowolna
Grupa siedzi na podłodze w okręgu. Jedna osoba siedzi w środku. Po okręgu, za plecami przekazujemy sobie jakiś przedmiot, np. piłkę tak, żeby zgadujący nie wiedział kto ją aktualnie ma, zatem blefowanie jak najbardziej jest wskazane. Ten z kolei może na hasło STOP sprawdzić daną osobę co do której podejrzewa posiadanie piłki. Ważne, żeby po haśle stop nie przekazywać jej już dalej. Jak zgadnie - zmiana zgadującego, ewentualnie - po pięciu nieudanych próbach.

DO PUNKTU
(źródło - M. Jachimska Grupa bawi się i pracuje, zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych,  wyd. UNUS, Wałbrzych 1994)
Liczba osób: dowolna
Każdy uczestnik wybiera sobie dowolny punkt sali. Wszyscy chodzą po sali dopóki nie usłyszą STOP; na ten znak każdy biegnie do swojego wybranego punktu. Są możliwe różne instrukcje, w jaki sposób można się do tego punktu dostać, np.:
- powiedz CZEŚĆ każdej osobie którą spotkasz po drodze
- patrz w dół gdy idziesz
- biegnij kręcąc się w kółko
- skacz, kręcąc się w kółko
- idź tyłem
- idź z zamkniętymi oczami
- idź powoli
- idź jak najszybciej
- idź w sposób możliwie najbardziej skomplikowany (wybierz jak najdłuższą drogę)

KSIĘŻNICZKI RYCERZE I SMOKI
Liczba osób: dowolna
Zabawa oparta na zasadach gry w papier kamień nożyczki. Dwie grupy staja naprzeciwko siebie w szeregach, Po umówieniu się w swoich drużynach co pokazują, na trzy - cztery wykonują gest. Smok zjada księżniczkę, Rycerz zabija smoka, księżniczka pokonuje rycerza swym wdziękiem.
Gesty:
Smoki pokazują rękami gest paszczy
Rycerze gest ugodzenia smoka mieczem
A księżniczki dygają z wdziękiem/ lub np. posyłają buziaka.

ŁODZIE PODWODNE
Liczba osób: dowolna
Kilkoro dzieci zamienia się w łodzie podwodne zakładając przepaski na oczy. Ich zadaniem jest jak najszybciej i bezkolizyjnie przedostać się przez zbiornik wodny pełen raf koralowych którymi są pozostali uczestnicy zabawy. Rafy dają znaki dźwiękowe gdy łódź się do nich zbliża (-pii-pii-pii- ). Jeżeli łódź wpadnie na jakąś rafę musi się zatrzymać i policzyć do pięciu (opcjonalnie zamienia się z nią rolami). Łódź, która dopłynie pierwsza - wygrywa.

Opracował:Wojciech Senus